tisdag 29 september 2020

29 september - En varm dag i slutet av september

Strax under tjugo grader gick temperaturen upp till idag på eftermiddagen då de senaste dagarnas låga dis plötsligt lättade och släppte fram en efterlängtad sol.

Vinbergssnäckan fick med ens väldigt bråttom in mot vinterkvarter i rishögen och det tog endast en kvart för den att passera gångstigen till dasset, säkert med hjärtat i halsgropen och hög puls dessutom.

Jag avbröt måleriet i förtid och hämtade upp Ulla för en liten promenad runt Höje på Omberg. Det var länge sedan och kändes gudomligt skönt. Vid parkeringen upptäckte Ulla ett gytter av en märkligt skaftad röksvamp. Den måste jag få hjälp med att bestämma.

Så här långskaftad är svampen men jag tror ändå inte att det är en stjälkröksvamp. Jag återkommer om jag får hjälp.

Senare svar: jag ha fått hjälp med arten, som är Gyttrad röksvamp, av både Susanne Hernqvist och Mikael Jeppson, för vilket jag tackar och bugar. Då vet vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar