lördag 5 september 2020

5 september - 40 års arkelogisk forskning om Tåkern är äntligen i hamn

- Det är mitt sjunde litterära alster, tror jag, säger Hans då vi bänkat oss till releasepartey i Andreas och Hans trädgård vid Alvastra under Omberg en av de första dagarna i september månad 2020. Vädret är kulet och vinden drar allt hårdare in från öster och tvingar oss, trots Corona, så småningom inomhus.

- Se hur regnen ligger över Stora Åby där borta vid horisonten, pekar han. Där vandrar alltid regnvädren förbi men mera sällan här, men jag tycker att det är dags att gå in trots allt.

Så berättar han för oss, utvalda gäster från vänkretsen, om sitt livs verk; om sitt engagemang för Tåkern-Ombergsbygdens arkeologiska historia, något som han har ägnat mer än fyrtio års studier åt. Hans Browall är docent i arkeologi  och tillbringar allt mer fast tid åt det charmiga lilla huset i Ombergs skugga och allt mindre åt lägenheten i Stockholm. Detta är en gammal arbetarbostad till Kungsgåden från början av 1900-talet, berättar Hans.


Sverker och Karin Kärrsgård, Andrea och Hans Browall samt Ulla Björkman.

- 1977 var året då jag började arbetet i fält med denna bok, och det är härligt att äntligen ha fått den i hamn, säger Hans med berättigad stolthet.

Hans Browall presentar oss med var sitt dedikerat exemplar av boken "Stenålder vid Tåkern", utgiven i samarbete med Kungliga Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien.

Jag har nu i min ägo en bok jag verkligen ser fram emot att få ta del av och jag börjar direkt om kvällen. Redan i 3:e kapitlet "Forn-Tåkern" väntar en första överraskning. Jag citerar:

"Tåkerns fornsvenska skrivform Thugn (år 1336) skall sannolikt härledas ur en ordrot med betydelsen "svälla", och som anledning till namnet har man lyft fram sjöns benägenhet att svälla och översvämma vidsträckta marker i omgivningen."

Jag som har lärt mig att det gamla fornsvenska namnet för "dimma" - tåge, vilket lever kvar i danska och norska, var ursprunget till Tåkerns benämning. Där ser man. Och jag som bara har börjat läsa.

Tillägg den 23 september 2020:


Faksimil ur Östgötatidningen, skribent Carolina Fransson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar