måndag 14 september 2020

14 september - En ny dag vid Stugan

Jag har kommit in längs den knastriga grusvägen mot dungen vid Gottorp mitt i ett samtal på mobilen med vännen Göran, då ett gäng korpar lyfter ur träden och får med sig två glador upp i en skön luftcirkus. Men vänta, där är en till, och ännu en och där borta lite vid sidan om seglar ytterligare en. Fem glador och ett tiotal korpar snurrar nu runt i den friska sydvästvinden, vilket blir en alldeles underbar upplevelse som jag genast fäster på papper så gott det går.

Ormvråkar jagar över betet, kvigkullen mumsar det grönaste gräset under eltråden helt nära mig, en ganska stor snok ringlar förbi mina fötter och jag ser två flygande aspvedbockar surra runt med sökande antenner i solen som börjar värma. Allt detta omramar mig medan jag sitter tillbakalutad i stolen i solen och arbetar mentalt med mina verk som står lutade mot stugväggen.


Precis då kommer titeln på min snart förestående separatutställning till mig så självklar:

"Konsten, att förvalta ett arv"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar