tisdag 1 september 2020

1 september - Stegvist berättat

Jag tar berättandet stegvis ett tag framöver. Mycken kraft går åt till oljemåleriet vid Stugan just nu samtidigt som väldigt mycket händer runt omkring mig vid måleriet i "plein air", så det får bli små korta noteringar någon månad.

Den unga rödstjärten vilar på stafflistolpen. 

Varje morgon den senaste veckan har jag stött upp en ung rödstjärt när jag anländer. Det är en varmt färgad fågel med lysande roströd stjärt som singlar iväg tätt över backen och rakt in i närmsta snår. Vi överraskar varandra varje gång och varje gång blir jag också lika förälskad i upplevelsen.

Häromdagen var mötet borta vid dasset, en morgon, när Ulla var med, flög den iväg från baksidans stugknut och igår lättade den från en sittplats högst upp på mitt staffli under taket. Jag hann få en glimt av det mörka ögats nyfikenhet; den kanske börjar bli van vid mig nu och nästa gång är jag bättre beredd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar