måndag 8 oktober 2018

8 oktober - Jag missade nattens norrsken

.
Det var visst ett ganska intensivt norrsken över stora delar av landet natten som var, med nedslag även här hemma. Men vi missade det helt, Ulla och jag. Inte ens när vi åkte hem efter den fantastiska föreställningen "I väntan på Godot" på Östgötateatern i Linköping, märkte vi något. Det var lite tidigt det förstås och himlen var ännu röd i nordväst men blott av solnedgångsljus.


Akvarellen "Norrsken över Ödeshög" från den 8 oktober 2015.

På natten exakt för tre år sedan var det samma sak - norrsken alltså, i hembygden. Den gången var jag emellertid på plats och målade en akvarell av spektaklet, se ovan.
Det blev ett märkligt sammanträffande, som jag först idag på morgonen, när jag kom till ateljén, blev varse genom att Facebook centralt gjorde mig uppmärksam på det lilla "jubiléet" med bild och allt och att jag i samma stund fick in aktuella rapporter från många vänner vilka berättade om den gångna nattens event.
Ibland undrar man om det finns någon dold mening.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar