onsdag 17 oktober 2018

17 oktober - Inför utställning

.
I det sommarvarma vädret, i förrgår en liten stund och längs en kort bit av väg genom Östergötland med en termometer som stack upp till + 24 grader, är jag nu fullt sysselsatt inte bara med mitt stora offentliga konstverk utan idag framför allt med packning och listskrivning och liknande inför min kommande utställningen på Galleri Kraftverk i Mjölby nu på lördag.



Vernissagen är alltså på lördag den 20 oktober kl 12 - 14 och jag hoppas på att det kommer några besökare i vart fall. Denna lite negativa känsla eftersom styrelsen i Mjölby Konstförening som driver galleriet precis har bestämt att lägga verksamheten på is under nästa år p g a svårigheter med styrelserekrytering, allt beskrivet i regionens tidning Corren och därmed uppmärksammat och väckande undrande frågor även om mitt deltagande.

Men, galleriet och jag kör som planerat!



Inför utställning.

Öppettiderna är begränsade till: lördagar 12 - 14 och söndagar 12 - 16. Inte så mycket tid kanske, så nu får ni anstränga er en smula för att se en av galleriets kanske sista utställningar någonsin.
Miljön är verkligen historisk och fantastisk och ett måste att bese. 
För cirka 15 år sedan hade jag utställning här senast och då var det ännu fart och liv. 

Det är verkligen tragiskt att problemen med minskande konstintresse i den yngre delen av befolkningen och ideell verksamhets generella problem av samma orsaker hela tiden visar sitt fula tryne (för att travestera något helt annat).

Det var skillnad för fyrtio år sedan, just så, jag firar 40-årsjubileum i år. Då var det verkligen liv och lust i engagemanget från publik och samhälle. Konstutställningar var inne och det fanns hur mycket salonger och gallerier som helst. Alla ville ha konst på väggarna. Idag ska allt vara svart och vitt och kalt och tomt???

Hoppas det svänger snart för alla unga konstskapares skull.


Slut med suckarna nu. VÄLKOMNA på lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar