fredag 19 oktober 2018

19 oktober - Passa på att besöka Galleri Kraftverk i Mjölby

.
Nu har jag varit och hängt min utställning i Galleri Kraftverk i Mjölby. Imorgon kl 12 börjar vernissagen och mer om själv utställningen finns att se via länken här till höger eller genom att studera mitt skriveri från igår.
Låt mig bara berätta om varför det finns ytterligare anledning, utöver att se min utställning som kanske en av de sista i galleriets historia och få träffa mig, att ni bara måste komma dit.


Galleri Kraftverk är inrymt i Mjölby gamla kraftstations kontorslokaler och i källaren under galleriet ligger turbinhallen i fullt bruk. Miljön är unik!


Till galleriet leder en spång över hela spegeldammen, förbi rensgaller och gamla luckor, genom en oerhört vacker gammal industrimiljö och över brusande vattenkaskader och sprittande rännilar.




I Svartåfårans gamla lopp ser jag under mitt besök idag två strömstarar som far runt tämligen obekymrade om mig. 
Här finns också forsärlor om sommaren, och ibland kan en kungsfiskare snabbt pila förbi lågt över vattenspegeln; det har jag själv upplevt på plats.


I det gula huset i på andra sidan forsen bor min vän Sven som har sett utter alldeles utanför köksfönstret ett par gånger.
Sven har också visat mig på den ovanliga växten sköldsyra som växer här.


Sköldsyra, Rumex scutatus. 

Så nog finns det skäl att passa på att besöka Galleri Kraftverk och den spännande miljön förutom möjligheten att se min konst.
Eftersom galleriet har varslat om ett års vila och då det är problem för Mjölby konstförening att driva verksamheten fortsättningsvis kanske detta är en av de få chanserna som återstår. Passa på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar