fredag 19 oktober 2018

19 oktober - Mitt mesta konstverk

.
Mitt "mesta konstverk" är två rovfågelsdekaler som jag gjorde till Östergötlands Ornitologiska Förening någon gång på 80-talet.
En sparvhök (bilden) och en lärkfalk - att klistra på fönster utsatta för fågelkollisioner, var en god idé, kanske den första i sitt slag, som har blivit till en veritabel succé.


I stort sett överallt i Norden möter man nu dessa siluetter på fönster till muséer, glasaltaner, företag och privat villor. Jag har sett dem på film, de finns på muséet Louisiana i Danmark och i Falsterbo anrika golfrestaurang - och gud vet var!

Ibland tänker jag att jag skulle kunna ha haft royalty istället för ett symboliskt engångsarvode. Då hade jag varit rikare, men vadå? Nu kommer de nog till bättre användning, pengarna för fåglarna.

Här kan du beställa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar