lördag 27 oktober 2018

27 oktober - Gör något mer av Halloweenpumpan!

.
Om man nu ändå köper en pumpa till Halloween, vilket ju kanske inte alltid är så givet, men jag säger alltså om, då finns det mer att göra för att maximera upplevelsen.



Jag skär ut "gubben" i pumpan, sätter ljus i den och placerar den på trappen, att lysa upp det vintermörker som råder och "smälta" den snö som så plötsligt föll under natten, alldeles för tidigt. Men innan detta har jag karvat ut så mycket som möjligt av det för halloweenpumpor tämligen magra fruktköttet inklusive en mängd kärnor och diverse trådigheter. Jag kommer att använda allt enligt recepten nedan.

Så får du ut mera av tillställningen och det blir läckert, jag lovar. Varsågod att prova själv, hälsar kocken Gebbe. 

1. Pumpakärnorna:

Jag rensar och sköljer av kärnorna och lägger dem i en ungfast form, rör i ett par matskedar olja och strör ganska rikligt med salt över innan jag sätter formen i ugnen och rostar ca 10 minuter i hög värme tills kärnorna börjar bli lite bruna. Ät dem som snacks gärna med skalet kvar för fibrernas skull, eller strö dem över soppan som följer. 

2. Pumpasoppa

Det finns många recept på pumpasoppa på nätet och så här gjorde jag.

Jag kokade pumpaköttet och pumpatrådarna i lite vatten i ca 10 - 15 minuter, tills detta blivit mjukt, varefter jag mixade allt till en jämn "smet".
Under tiden har jag noga sköljt och kokat ett par dl röda linser tillsammans med två hackade gula lökar tills allt detta också har mjuknat, varefter jag häller i även pumpasmeten i kastrullen, späder med vatten till lämplig soppkonsistens och fyller på med kycklingfond eller buljongtärningar till god smak. Addera gärna 1 dl pressad apelsin- eller mandarinjuice.
När allt börjar bli klart har jag i en tärnad kycklingfilé och ett par msk grön koriander/persilja och sen får soppan sjuda tills kycklingbitarna vitnat.
Servera soppan med en smakrik ost på knäckebröd.
Ett glas svalt vitt vin till är ju inte heller dumt om man är lagd åt det hållet.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar