torsdag 29 september 2016

29 september - Inbjudan till Konsthelg i Hästholmen

.
Nu har det blåst rejält i två dagar, idag värre än igår och så hårt att dörren flyger upp ur händerna vid Stugan när jag öppnar och så vida pass (som man säger i Östergötland) att mina dukar på staffliet därefter kommer att skaka med "shaking news" som möjligt resultat, vilket i så fall är nytt grepp i mitt måleri.
Inte vet jag precis var gränsen går mellan kuling och storm, runt 17 m/s troligen, men känslomässigt är det ändå storm som råder och jag hukar mig vidare runt stugknuten och tittar mot de stora asparna för att beräkna om höjden i vågrät position möjligen kan utgöra ett hot mot huset och min passage. 

Grågässen kommer i motvinden, kämpande och långsamt tätt över hustaket. Annars är det inte mycket som flyger, mer än vissna löv och tunna grenar.

Trots vinden är jag tålig, måste vara tålig. Mitt kall och beting är oåterkalleligt. I god tid till den 22 oktober och utställningen i Tranås måste jag vara färdig och det alldeles oberoende av hetta, regn, storm eller snö. 
Friluftkonstnärens lott är hård men rättvis och gott om kläder har jag.

Jag tar med tre oljor hem till ateljén, tre troligen färdiga ena men helt säker på det är jag ännu inte, ty jag brukar vilja ha några dagar extra för att fundera på och begrunda detaljerna.



Nåväl med i bilen är de i varje fall, de tre oljorna. Men längre än till Lövängsborg vid Väversunda kommer jag just inte. 
Trädet som ligger över vägen är inte stort, en tanig men högrest sälg bara. Men den hindrar mig att komma vidare. Så mycket vind är det alltså, tänker jag. Och så tänker jag lite till: ska jag våga försöka köra över grenarna?
Jag bestämmer mig dock, intelligent nog, för att försöka släpa undan trädet. Det är emellertid segare än väntat och ryggen är inte till någon större hjälp heller, så jag vänder bilen istället och tar en annan väg hem. Värre än så är alltså inte problemet. Lite nytta gör jag faktiskt också genom att meddela skolskjutsen som jag möter att vägen är blockerad längre fram. 
Man måste hjälpas åt när det stormar.



Tavlorna är mindre suddiga under utställningen.

Att jag tar hem tre oljor, ramar och fixar och sen  riggar upp dem för tillsyn och fotografering på ateljéväggen beror på att jag har tänkt mig dessa tre alster, bland annat, som representanter på en liten utställning i Hästholmen nu till helgen.



Det är Ödeshögs Konstförening som har bjudit in mig och fyra andra kända konstnärer till en jubileumsutställning i bygdegården.
Konstverken skall levereras imorgon för hängning och sen är det öppet ... se ovan ...

Lördag kl 15.00 kommer vi konstnärer att medverka i ett samtal om våra konstverk och om konst överlag under ledning av Moa Frisk.

Jag och Ulla tänker också närvara vid och njuta av den fina jazzkonserten på söndagen kl 16.00

Kanske vi ses? Jag hoppas det! Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar