fredag 2 september 2016

2 september - En rar rovis måhända.

.
På väg till bouleträning i Linköping igår eftermiddag, vid Lambohovsleden strax öster om Kåparpsrondellen, kommer en intressant rovfågel över trafiken och mig i bilen.
Jag ser den på långt håll och att det inte är en alldeles vanlig kärrhök. 
Denna är mörk mot himlen, spetsvingad och fjäderlätt men inte lika gungande i luften som jag upplever ängshök utan mera rak och lätt och den ger ett mycket tunnare intryck än blåhök. Övergumpen är vit och undersidan som sagt mörk.

Den passerar nästan rakt över mig i bilkön och jag ser att undersidan är rödbrunaktig.
Nu kommer det svåra. Trots att jag också måste koncentrera mig på den täta trafiken försöker jag spana efter flera tecken; jag upplever nämligen att detta är en stäpphök en ungfågel. Jag tycker till och med att jag kan svära på det.

Och visst ser jag den ljusa "halsringen", halsboan som är så artkaraktäristisk för ung stäpphök och också att ansiktet är väldigt kontrastrikt och nog är vingen väldigt spetsig. 
Ja hela upplevelsen, den s k "jizzen", andas stäpphök och inget annat. Fel kan man förstås alltid ha men jag har med rätt mycket i bagaget.
Sen är det över. Snabbt har fågeln  passerat söderut över alla bilarna och jag försvinner åt andra hållet, låst i en omöjlig kö.



Så här ungefär ser en ung stäpphök ut i ansiktet på nära håll. Jag var inte i närheten av en sådan fin observation och så klara karaktärer, men om jag nu ändå tar ut svängarna så gör jag det ordentligt och pedagogiskt.
Jag står för att det jag såg var en ung stäpphök men skulle jag rapportera kunde det måhända bli nobben av raritetskommieén beroende på karaktären av min observaqtion. Jag är en luttrad realist och bryr mig inte så mycket. jag vet vad jag såg - ung stäpphök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar