tisdag 7 april 2015

7 april - Ett nedslag hos prins Eugen

.
Ulla och Lars och jag drog iväg till Stockholm förra tisdagen. Det blev en spännande dag med tre nedslag i kultur & natur.

1. Valdemarsudde med stor utställning av och kring prins Eugen

2. Thielska galleriet för lunch och studier av fast utställning

3. Naturhistoriska Riksmuseet för inlämning till analys och konservering av tre änder, två snatteränder och en knipa.

Det finns en hel del att skriva om allt detta, men idag stannar jag endast upp en smula kring ett enda konstverk av prins Eugen som jag undrade över, där på Valdemarsudde.

Det gäller en oljemålning som har titeln "Jagande skyar" vilken
är målad från prinsens sommarställe Örberga vid Vättern söder om Vadstena. Detta är en av prins Eugens många och suveräna kvällshimmelsstudier, i vilka han var som allra bäst enligt min egen åsikt.



Jag åker till platsen i landskapet. Det är inte så långt hemifrån. Det var igår.
Jag undrar över den där lilla udden som sticker ut bakom gårdsdungen vid Vätterstranden. Jag har mina aningar och känner att jag är nyfiken på att få det hela klart för mig.



Fyrstensberget, så kallas platsen, precis som jag anat. Här har jag varit ett par gånger tidigare på besök.
Udden är en sista rest av en gammal geologisk formation av skiffer som kallas Visingsöformationen och ordet fyrsten kommer av de svavelkisbollar som ligger inlagrade i det skiviga och vittringsbenägna mineralet.


Svavelkis användes förr i tiden tillsammans med flinta för att slå gnistor, man slog eld, och platsen besöktes och utnyttjades säkert redan under stenålderstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar