onsdag 18 december 2013

18 december - Bök och stök vid ateljén

.
Det bökas och stökas utanför min ateljé. Det har hållit på någon vecka och det sägs, vilket jag hoppas, att det ska bli färdigt till jul.
Min "Ateljé Gebbe" ligger i markplan i ett av Ödeshögs äldsta hus, det s k "Tingshuset", en byggnad troligen från 1700-tal som jag hyr av kommunens bostadsbolag.

Redan när jag kom in som hyresgäst i början av 80-talet upptäcktes vid renovering att allt är gjort av dymlat timmer med varvad halm och lera som isolering samt vassmattor och lerputs i ytterväggarna. 
Tingshus heter det därför att det fungerade som utlokaliserat sådant några gånger på 1800-talet och ett häkte fanns på gården, vilket tyvärr revs när ett nytt grannhus var i behov av parkeringsplatser. Under årens lopp har här varit ett tjugotal olika verksamheter fram till det att jag gick in som hyresgäst. Sen dess råder viss stabilitet!

Jag har flera gånger fått erbjudande om att köpa fastigheten men jag har tackat nej varje gång. Gissa om jag är glad för det idag. Tre externa bostäder i våningarna ovanför mig har varit det som fått mig att avstå eftersom jag inte är intresserad av att bli hyresvärd och det som hänt det senaste året har fått mig att sucka av lättnad.

Det mesta i huset är och har varit under åtgärdande någon tid. Det började med avloppsstammar, därefter fjärrvärmeproblem, ett helt nytt yttertak och nu senast uppgrävning runt om hela grunden för att åtgärda grava fuktskador.

Mannarna som är här stöter på det ena efter det andra. Det är så med gamla hus. Halva källaren är således byggd direkt mot backen med bara bärande stenfot vid hörnen och vatten har stått i direkt kontakt med källaren. 
Det bultas, bankas, borras och grävs här utanför för fullt just nu och jag flyr fältet när jag kan.

Nu är det dags igen. Det bullrar och skakas så förbaskat. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar