måndag 17 juni 2013

17 juni - Brunt blåbärsris

.
Alla rosor hemma i vår trädgård ligger efter. Många av dem kommer nog aldrig igen och jag tänker gräva upp dem.
Runt om i landskapet ser man att vintern var svår för somligt. Många enbuskar i hagmarkerna står rödbruna och rapporter om att planterade barrträdsgrupper är utslagna meddelas i media. Vissa kyrkogårdsförvaltningar står med stora kostnader och arbete framför sig. Så till exempel såg jag vid besök på Hovdestads kyrkogård i Västerås att många av tujahäckarna verkade vara döda.
Även vid parkeringen till min ateljé ser det dött ut. 

Det var vårvintern säger man som blev ödesdiger, bakslaget i sen april med mycket sträng kyla, som följde på en lång hård vinter och ett för tidigt värmeinbrott strax innan.
Frystorkning talas det om och begreppet går att tolka som vattenbrist helt enkelt.




Vid besök på Grännaberget häromdagen noterade jag att även blåbärsriset var drabbat. Stora partier var rödbruna och döda och jag vet mig inte ha sett något liknande tidigare, och dåligt med blommor var det också i det som ändå levde. Det blir troligen en dålig bärsäsong i det vilda i år. 

1 kommentar:

  1. Så både växter och människor har farit illa av all kyla. Hua!

    SvaraRadera