tisdag 13 november 2012

13 november - Överlämning av konstverk

.
Nu bär det av upp till Kungliga Vetenskapsakademien vid Frescati i Stockholm. Jag åker inom en halvtimme. Allt är packat och klart.
Något nervös är jag allt och skriver därför av mig lite oro och rastlöshet.
Jag ska lämna ifrån mig de två konstverk som ska pryda diplomen i Nobelpriset i ekonomi 2012.
Jag har gjort två akvareller med Tåkernmotiv.

Jag kan eller får inte visa dem här, allt är hemligt och ska vara så, ytterst välbevarat, fram till överlämningen den 10 december.
Men jag berättar gärna att de ingår i min från första början planerade trilogi "Berättelsen om mitt landskap", där jag startade med "Omberg" 2010, fortsatte med "Vättern" 2011 och nu avslutar med "Tåkern" 2012.
I och med årets beting är uppdraget över för min del.

Men, över är det alltså inte riktigt ännu. Idag ska jag presentera mina två verk, förklara och motivera. Och jag har även skrivit en liten presenterande text, en text som kommer att översättas till pristagarnas hemspråk. Det är inför detta "examensprov" som jag ändå är lite nervös.


Efter idag återstår glädjen över att ha fått vara med under hela detta projekt. Ett privilegium utöver det mesta. 
Och ännu har jag kvar att uppleva den stora Nobelbanketten söndagen den 9 december. Det blir det sista. Sen får jag leva på minnen från hela denna fantastiska resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar