torsdag 27 september 2012

27 september - Exklusiva loppbett

.
Det har kliat ordentligt ett par dagar, i ljumsken. Då jag kikade efter upptäckte jag två närliggande röda bett. 

Jag har i tankarna rekonstruerat förloppet och tror mig förstå att det var den där trafikdödade illern som jag skrev om den 25 september som är upphov till det tveksamt välkomna besöket på min kropp.



Av hänsyn visar jag inte de riktiga betten eftersom de sitter i ett mycket privat område. Istället har jag gjort en akvarellrekonstruktion och hoppas att det blir bra så.

Jag var ju där och petade på det nydöda och ännu varma djuret och sen tog jag också tag i svansen och la undan det från vägbanan.
Där hände det förstås att en exklusiv illerloppa letade sig över till mig och sen angrep under nattens mörka timmar.

Detta är definitivt första gången för mig om det nu är så att illrar härbärgerar artspecifika loppor, så jag känner mig utvald.
Hur var det han sa en gång i tiden i TV, den ultimata naturvännen Nils Linnman:

- Om jag visste att det bara fanns ett par huvudlöss kvar i hela världen så skulle jag med glädje ställa upp som värd för att rädda arten från utrotning.

1 kommentar:

  1. Bra Gebbe!
    Tycker att du gör dig nog så bra som illerloppevärd som Nobelpriskonstnär. Färgskalan är dessutom lite mer återhållen. (Åtm än så länge......)
    Vännen S

    SvaraRadera