torsdag 22 mars 2012

22 mars - Insektslivet vaknar

.
Flugor surrar runt söderväggen, på stacken i skogen krälar en brunsvart massa av tusentals myror i solvärmen.
En stor jordhumledrottning brummar iväg ur krokusen.

På väg till Renemodammen, på min nästan dagliga visit för att vara med just den dag då forsärlan anländer, ser jag många nässelfjärilar, en handfull citronfjärilar och en sorgmantelfjäril, kanske den vackraste av de övervintrande storfjärilarna i sin purpursvarta klädnad med vitgul bård.



Vid dämmet fladdrar ett par mindre fjärilar omkring. De går i brungult och först tror jag att de är små bleka nässelfjärilar, innan jag lyckas komma tillräckligt nära en, för att se att det är fråga om arten Liten guldvinge.

Aha, läser jag i litteraturen. Den arten har flera flygande generationer under året och den sista på hösten kan också försöka sig på övervintring.
Så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar