torsdag 7 april 2011

7 april - Tillbakablick


Väggmålning från 1979.
















År 1979 var jag tjänstledig från mitt lärarjobb. "Tjänstledighet med C-avdrag för prövande av annat yrke beviljas med ett år av Ödeshögs skolstyrelse". Jag förstod efter ett tag att det inte var någon bra idé att sitta hemma i villan på Aspvägen och försöka skapa så jag hyrde lokal i en källare i ett HSB hyreshus. Där huserade jag i två år, tror jag, innan jag fann det förnäma ateljéutrymme som jag ännu är verksam i och också för gott lämnade skolans trygga värld.

När min gamle badmintonkompis Hans får reda på att jag har verkat i det hus där han idag bor, berättar han att det nere i den nuvarande samlingslokalen i hyreshusets källare finns en liten väggmålning.

- Vi har hela tiden undrat vem som har gjort den där, säger han. Vi har varit rädda om den och målat väggarna runt omkring. Är det ditt verk? frågar han.

- Inte vad jag vet, svarar jag, men jag kan väl hänga med ner och titta. Ett nostalgiskt ögonblick bombar mig när jag kommer ner. Där på den vitmålade väggen finns en akrylmålning, en skiss av ett kalt träd i vinterlandskap. Det är en mycket enkel målning bara ca en halv meter hög och tunna blyertslinjer ramar in den. Jag tycker faktiskt att den är vacker i sin direkthet och den är min. När jag ser den kommer jag ihåg och jag tror att den var en slags förlaga och en test av teknik till en större väggmålning som jag sen gjorde i mina föräldrars dåvarande villa i Mjölby.

Det var länge sedan men tidsglappet försvinner i en känslosam tillbakablick.

- Den är inte signerad, säger Hans, kan du inte göra det nu?

- Absolut, det vill jag, svarar jag. . . .

1 kommentar:

  1. Vilket fint inlägg, pappa. Jag får nästan en liten nostalgisk tår i ögat... Jag minns ju också (om än vagt) "lokalen" där du jobbade innan "ateljén" fanns.

    Tack för känslan du förmedlar.
    Vi ses på lördag!

    SvaraRadera