tisdag 19 april 2011

19 april - En helg som eremit

.
Jag fick ett presentkort av Ulla till min födelsedag i augusti; ett presentkort gällande ett dygn i Trähuset på eremitaget Urnatur. Det var ett tag sedan. Men under helgen som gick var det dags att förverkliga min värdefulla present.
Trähuset.
.
.
.
.
.





.



Ända sedan den dag den här fantastiska anläggningen presenterades och öppnades och vi var inbjudna, har jag drömt om att någon gång få bo i det där huset,ensam uppe i asparna; att få vara helt för mig själv - en smula eremit - och jag sa detta till Ulla den gången och hon la det hela på minnet och överraskade mig.








Jag har anlänt, står på gårdsplanen och får mina instruktioner och nycklar. Sen vandrar jag längs grusvägen mellan grånade gärdsgårdar upp till skogen och stugorna.


Håkan och Ulrika som byggt och driver Urnatur har förvandlat ett stycke modern natur till ett gammeldags upplevelselandskap. Allt är ekologiskt och naturnära: markerna, husen, maten och energiförsörjningen - allt utan undantag. I detta "Gammelsverige" har jag nu ett dygn för mig själv, servad med närproducerad mat, vedeldad bastu och badtunna och mycket annat.

Två andra par är närvarande och tillsammans med dem ibland och värdfolket ägnar jag dagen åt umgänge, vila och upplevelser och när natten kommer och fullmånen stiger över skogen, då trastarna, rödhakarna och gärdsmygen har sjungit färdigt, tänder jag kaminen i mitt lilla trähus som gungar mjukt i vinden och kryper ner under dunlakan och njuter av livets märkligheter.



Jag har något svårt att somna ändå när huvudet är fullt av tankar och går ut på trappan en stund. Så sitter jag i försommarnattens och lyssnar till en sparvuggla som börjar vissla, väckt av fullmånens vita ljus.

Morgonen sen, är mjuk och annorlunda. Nattkylan har krupit in i huset och jag tänder kaminen. Florsländorna vaknar i den växande värmen och smattrar på genomskinliga vingar mot alla fönster. Ljuset ökar och jag tar god tid på mig att vakna och morna mig. Frukosten i Plåtslottet nere vid sjön är inte förrän om tre timmar, kl 9. Dit är det ännu lång tid.

Hela projektet Urnatur är så specifikt och annorlunda att jag vill rekommendera alla att själva pröva på det.

Urnatur HB, Sjögetorp 3, 599 91 Ödeshög Tel 0144-10234

www.urnatur.se

2 kommentarer:

  1. Det där lät ju speciellt, men ibland är det mycket berikande att "tvinga" sig ut i naturens enkelhet för att få uppleva nåt nytt.
    När du nämner Florsländor (Hemerobiidae)fick jag för mig att du menar Guldögonsländor eller Stinksländor dvs (Chrysopidae) som ofta går lite i grönt med ganska genomskinliga vingar och vaknar inne av värme - men vem gör inte det.
    Ha det till vi hörs Stefan

    SvaraRadera
  2. Jamenvisst Stefan - jag slarvade med nomeklaturen.
    Guldögonslända - ett namn så vackert - hur kan man låta bli att använda det?
    Tack för rättelsen.

    Gebbe

    SvaraRadera