onsdag 13 april 2011

13 april - Vårstädning























(klicka på bilden - det är den värd!)


Jag får nästan skräpet i huvet. En liten brädlapp med en spik i och massor av boss kommer neddimpande just när jag passerar. Dammet virvlar en stund i luften. Jag kikar uppåt och ser en kaja hänga lite så där på skrå vid kanten av den murkna vindskivan under takhänget. Hon ser på mig med sitt vita öga och avvaktar min reaktion. Jag tittar tillbaka lite irriterat och undrande. Sen fortsätter hon.

Kajan vårstädar. Det finns ett gammalt ruttet hål där i virket och hon håller på att ordna det större. Det ska bli ett bättre bo verkar det tänkt.

Så med ens kommer något annat ner därinne ifrån, ett monument från förra året, ett kadaver, torkat och avskalat, en före detta kaja. Jag tar med resterna in i min ateljé, till min opretentiösa naturaliesamling, riggar upp det hela noggrannt och fotograferar objektet som är mycket spännande och minst sagt surrealistiskt och till slut blir en annorlunda bild som möjligen kunde platsa i en fototävling om önskan därom funnes. Det märkliga kan hända när man minst anar det - bort med liket ur garderoben, tycks kajan mena.

.

2 kommentarer:

  1. Hej jag undrar vad det är för fågel :)om du hade velat svara till Johanna_mimmi@hotmail.com
    mycket tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna - jag svarar även här, eftersom det uppenbarligen inte helt klart framgår att fågelresten liksom "städtanten" är en kaja.

    Gebbe

    SvaraRadera