torsdag 28 april 2011

28 april - Snäckätare och annat

.
I uppdraget från Jönköpings kommun som jag berättade om häromdagen, finns bland annat önskemål om två artbilder på skalbaggar som jag minns från min skalbaggssamlarera runt Tåkern från slutet av 60-talet och början av 70-talet.
Alltså kan jag leta fram ett par beläggsexemplar ur lådorna i den gamla bilkofferten i ateljén, den som jag ropade in på auktion i Bjälbo för länge sedan, och där jag ännu förvarar, eller snarare tyvärr förskingrar, den samling som jag ordnade så fint på den tiden, i och med att den nu är mera ängeräten än givande och vacker.

Jag har ännu namnen, de vetenskapliga namnen, ty annat fanns knappast allmänt tillstädes på den tiden, i färskt minne:
Cychrus caraboides, som jag påträffade till och från i diken och under liggved i strandskogen, samt Paederus palustris, den annorlunda och färgranna kortvingen som ibland under försommaren fullkomligt översvämmade Tåkerns strandmader

Nu, mer än 40 år senare har jag glädje av allt detta och kan med god insikt och fantasi göra lämpliga och, som jag tycker, mera levande illustrationer än annars, till glädje för kommande besökare vid Rocksjön i Jönköpings kommun.
(Som alltid kan du kika närmare på skalbaggarna genom att klicka på bilderna).

Cychrus caraboides
Snäckäta
re



Paederus riparius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar