fredag 29 april 2011

29 april - Kattugglebuskis

.
- Dom har ringt från kyrkogårdsförvaltningen, säger min vän kriminalpolisen i Ödeshög i telefonen. Han heter Kenneth.
Dom har hittat en falk. Har du möjlighet att hänga med bort för att kika på den om det nu skulle vara "Kronans villebråd, fortsätter han.

- Visst, svarar jag, men jag tror förstås inte på något "Kronans villebråd. Troligtvis är det en sparvhök, det brukar det vara men man vet ju aldrig.
















Ansiktet på en död kattuggla av så kallad "röd fas".


Ugglan ligger död inne i ett förråd. Den har kommit in genom en liten glugg mot taket och har inte hittat ut igen.
Det är en kattuggla av så kallad "röd fas" med tydligt brunröda markeringar i fjäderdräkten och just den rasen verkar vara mindre vintertålig än den grå fasen som är vanligare ju längre mot norr man kommer i landet.


- Kan du hålla den? frågar jag Kenny som har funnit fågeln, så får jag ta ett foto.
Och du kanske också ska vara med, säger jag till Kenneth, eftersom du var den som ringde till mig.

Så blir det lite, men ömsint "tjuv&polis-buskis" på fotomanér vid Ödeshögs nya kyrkogård med en dödförklarad kattuggla i centrum.

- Bäst att du gräver ner ugglan nu, säger jag till Kenny, och sen tvättar händerna. Bra att du tog kontakt förresten. Det är helt rätt gjort.

1 kommentar:

  1. "Oljekrukan" har lämnat följande kommentar som jag dock av misstag raderade från inkorgen. Nu får det bli denna inklipp kopia istället.

    "Det var en trevlig Historia- men synd på så fin Uggla..Väldigt snygg Polisman däremot!!"

    (Gebbe)

    SvaraRadera