onsdag 9 mars 2011

9 mars - De svenska brandmössens uppgång och fall

.

En brandmus
.

Jag fick brev från Naturhistoriska riksmuseet igår som meddelade att de tre sista (?) brandmöss som jag sänt in hade anlänt och tillvaratagits och nu också har preparerats enligt följande:
.
"En har blivit ett platt skinn"
"En har blivit skelett"
"En väntar på att hamna i sprit"
.
hälsningar Peter Nilsson
.
Den sedan tidigare insända brandmusen är redan redovisad som skinnlagd och den har jag också fått bilder på.
.
Brandmus nr 1 under preparering

.

.
.

.

..

.

.

.
Blev därmed den svenska "brandmussagan" all? Brandmusens uppgång och fall. Vilket öde i så fall.

Men nån glädje eller kanske snarare nytta blev det väl med det hela trots allt. Fyra stycken på olika manér tillvaratagna individer som preparat för forskning och dokumentation av ett nytt däggdjur i landet Sverige; inhysta i Naturhistoriska riksmuseet. Och vårt land berikades för en kort stund med ett nytt däggdjur - en sällsynt företeelse.
.
Och så är en av de insända brandmössen numera också "bar-codad", d v s genetiskt kartlagd och dokumenterad som beläggsexemplar för sin art för all framtid.
Det blev väl på så sätt en ganska trevlig slutvinjett för brandmusens rapsodiska uppträdande i Sverige.
.
Läs gärna mer i min sammanställning om brandmössen. En länk finns i spalten till höger här i bloggen.
.

4 kommentarer:

  1. Ca 3 minuter efter vår kaffestund i måndags, när jag satt i bilen på väg hem, tänkte jag "fasan oxå, glömde fråga om brandmusen - lever den ?- hur har det gått? osv"
    Nu fick jag svar ändå :-)

    tack/Paul

    SvaraRadera
  2. Tack själv Paul för ditt besök. Det var trevligt att ha dig här en stund.

    SvaraRadera
  3. Gebbe,
    Vet du något om arten etablerat sig i området kring 'Vätternpotatis'? // Sven

    SvaraRadera
  4. Jag har en hel låda med fällor för musfångst i ateljén. Tanken har varit - ganska länge redan - att undersöka området där brandmössen upptäcktes.
    Men längre än idéer har det ännu inte kommit p g a tidsbrist.
    Men visst - det vore ju spännande att göra en inventering, utifallatt.

    Jag har som sagt fällorna men dåligt med tid att organisera.

    Gebbe

    SvaraRadera