fredag 18 mars 2011

18 mars - Bakslag

.
En småsur överraskning väntar på morgonen när rullgardinen slår opp. Hela den från igår snöfria trädgården är täckt av ett tjockt lager nysnö och flingorna är ännu täta i luften.
Jag väntar tills kl 9 då det ändå verkar upphöra, varvid jag tar på mig kängor och vinterjacka och går ut för att ta tag i snöskottningen.

Jag mäter snödjupet till nästan 25 cm.

.

..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Hos grannarna är det också full fart. Alla är lika egendomligt skojfriska och nästan upprymda av eländet som ligger mer än vristdjupt över hela infarten.
Alla talar om den där värmen på tio grader som utlovats till i början på nästa vecka.

- Det här var väl onödigt!

Det blir ett styvt jobb med snösläden och det tar mig en och en halv timma att rensa rasket. Då är jag genomsvettig och andfådd men nöjd och hoppas att detta blev sista gången för säsongen.

*
Och så till en liten återkoppling från igår.
Det blev ingen observation av Merkurius på kvällshimlen. Över Omberg tätnade nämligen molnen oturligt när det var så dags.
Det var snöfronten som var på väg in - men vidden av detta fattade jag inte just då.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Den moniga kvällshimlen sedd från Appuna kyrka igår kväll hindrade en tänkt observation av planeten Merkurius.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar