onsdag 2 mars 2011

2 mars - Vårvändningen

.
Det är någonting i luften som gör det; en kombination av ljus och atmosfär; och därmed vänder årstiden till vår.
Idag är just den dagen, då jag känner att detta händer. På eftermiddagen. När de envisa låga molnen lättar och solen sticker igenom grådasket och små blå flikar av himlen breder ut sig och till slut helt och fullt tar över.

Då sitter jag i bilen på väg hem till Ödeshög efter en barnpassardag i min dotters familj i Linköping.
Solglasögonen i handskfacket åker på, solljuset som blänker i dagsmejevåt asfalt står kvar över horisonten fastän timmen närmar sig 18 och då har jag med drivande längtan vänt kylaren mot Stugan vid Tåkerns strand för att komma ner dit och dofta in läget med alla mina sinnen.
.
Nu är det åter äntligen mars månad. Det är den första vårmånaden om det vill sig väl och början idag den 2 mars lovar gott för fortsättningen. Jag känner vårens puls stiga.
. Fastän timmen är halv sex om kvällen ligger ljuset kvar över bygden söder om Tåkern.
.

Och bakom Omberg strålar ännu solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar