tisdag 22 december 2009

22 december - En våt dröm?

.
I det senaste numret av tidskriften Fauna & Flora finns en artikel om forskaren Fredrik Pleijel, skriven av Mats Ottosson. Professor Fredrik Pleijel ägnar sin tid åt bl a djurgruppen havsborstmaskar. Artikeln är mycket intressant och inblicken i denna djurgrupps mångfald och olika livsmönster är helt fascinerande.

Jag ser verkligen fram emot den dag då Nationalnyckeln om havsbortsmaskarna ser dagens ljus.
Tills vidare ber jag att få rekommendera ett besök i tidskriften årg. 104:4

Jag saxar från tidskriften ur artikeln, om havsborstmasken Bonellia viridis:
.
"Den märkliga och svårplacerade organsimen Bonellia har tack vare molekylära analyser hittat hem till havsborstmaskarna. När den frisimmande larven ska sätta sig på botten och utvecklas till en vuxen individ känner den av om det finns många honor i närheten.
Då väljer den att bli en hane och kryper sedan in i en hona där den lever resten av livet i närheten av hennes könsorgan. Finns det däremot inga honor i närheten väljer masken att utvecklas till hona."

En udda, på gränsen till pervers tanke, dyker upp i mitt undermedvetna:

"Den optimala drömmen - alltid på plats med ständig tillgänglighet"?
.
Jag tror att jag minns, att det finns en bok eller film som handlar om samma idé.
Men då förstås hade jag ju fått välja bort en massa andra möjligheter som livet bjuder. Nej, livet avnjuts bäst i avmätta portioner. Det är gott att ha något att längta till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar