tisdag 10 maj 2022

10 maj - Konsten att spegla sig i natur

Under alridån längs kanalen vid Stugan finns tusentals och åter tusentals små smycken som glänser i metallblå färg; vackra ädelstenar i iriserande himmelsfärg, så blanka att jag kan spegla mig i dem. 

Blå allövbagge. Agelastica alni. Ser du min spegelbild?

Det är inte bara alarna som får sitt löv tillspillogivet denna vår. Mängden allövbaggar, Agelastica alni, spiller över på det mesta av bladverk i närheten, hagtornet är fullt, häggarna också liksom slån,  pilar och viden.

Både de vuxna baggarna och deras larver äter och äter, så hårt vid massuppträdande, att framför alarna kan bli helt kalätna till sommaren.

För trädens vidkommande blir det en sommar att utstå och överleva, vilket de nästan alltid gör, genom reproducerande bladsättning när invasionen av allövbaggar klingar av p g a matbrist och framväxande fiender i form av rovdjur, virus, bakterier och svampar.

Det är vackert att se på och förundras över och jag gläder mig nog mer, än både al och skogsfolk deppar tillsammans, åt naturens alla små under.

2 kommentarer:

  1. Mycket fint fotografi det översta, där baggarna hänger som tunga regnblanka "klasar". Fint skildrat i ord, som vanligt, dessutom. G.

    SvaraRadera