lördag 7 maj 2022

7 maj - En får inte vara ifred för länge

Allt var ordnat och klart sedan i våras för ett besök i min ateljé idag. Ett gäng kulturhungriga medlemmar i AF:s Konstförening i Linköping var på väg hit. Då drabbas jag förstås av magsjuka. Mönstret går igen från tidigare eftersom jag drabbades av likartat problem under min senaste lilla satsning - en utställningshelg i december 2021.  

En får inte vara ifred för länge.

Jag hann ställa in besöket redan igår, så allt ordnade sig ändå i tid och att falla till föga och deppa ihop hjälper icke; det hade jag heller inte ork med, maginfluensa är en parasit som kräver total koncentration. Nu är jag emellertid på gång igen och är tillbaka i ateljén och här har jag just haft ett givande samtal över staketet med min granne, fiskhandlaren Jonny. Vi hade nämligen ett spörsmål att förvalta.

" Hej! Är i småland och jobbar med vårt bete till fåren. Har då dessa små humlor eller vildbin till sällskap. Har du någon idé om vad det kan vara, för de ser imponerande ut trots att de bara är något större än ett vanligt honunsbi. Hälsningar från Jonny i Nydala".

Svaret hade jag nästan klart innan bilden. Glödsandbi förstås, detta nya vildbi som verkligen tagit över bygden. Jag ser dem varje dag, många gånger och lite här och där, såsom jag tidigare har berättat om.

Men det var inte enbart detta vi samtalade om, Jonny och jag. Vi har nämligen haft parallella upplevelser knutna till glödsandbiet.

Innan jag blev sjuk, jag tror det var i onsdags, såg jag två stycken steklar som slogs med varandra i solgläntan i en rabatt i trädgården hemma. De var rödbruna i grundfärgen med lite spretiga ben, långa antenner och hade en spektakulärt tydligt getingfärgad bakkropp som riktig lyste i gult. Jag kände igen dem som s k gökbin. Gökbin lever som parasiter på andra grävande vildbin, därav namnet. När jag kom ut igen med mobilen i hand hade solen och gökbina försvunnit. Det blev dessvärre inget foto.

Akvarellskiss av gökbiet Nomada signata.

Istället har jag gjort ovanstående akvarellskiss av ett vildbi som liknar det jag såg. Arten på illustrationen heter Nomada signata och är en boparasit på just glödsandbiet. Jag kan förstås inte säga att det var just den arten jag såg men det är här som samtalet med Jonny kommer in.

"Tack för svar", skrev Jonny."Tack vare detta kunde jag googla och därvid se att vi även har Nomada signata på samma plats. En slogs med ett glödsandbi men jag hann inte fota innan de skildes åt och båda flög vidare. Bästa hälsningar Jonny".

Två oberoende observationer som båda talar i riktning mot att glödsandbiet nu har fått sällskap av sin efterhängsne följeslagare, gökbiet, parasiten Nomada signata.  

En får inte vara ifred för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar