tisdag 31 maj 2022

31 maj - Den eleganta rovfågeln Ängshök finns också i Östergötland

På vägen till dotter Karins familj i trakten av Linköping stannar vi numera nästan varje gång och spanar extra noga efter ängshökar.

Det började redan för något år sedan, att man upptäckte denna ovanliga rovfågel. Ett par häckade i en åker, så där som ängshökar ofta plägar göra, men många med mig trodde ett tag att boet  spolierades under det årets ensilageskörd. Efter konsultation fick jag emellertid det glädjande beskedet att ungarna faktiskt klarade sig. Skörd av åkrar där ängshöken häckar är ett bekymmer man försöker åtgärda genom samverkan med markägaren. Värre är det med predation av räv och grävling, som man försöker hindra genom stängsling och allra svårast sägs duvhöken vara.

Ängshökhane.

Ängshökarna är tillbaka också i år 2022, i samma område och hittills har man observerat en smärre samling bestående av som mest en handfull vuxna individer. Vilka av alla dessa som har eller kommer att skrida till häckning i år, och var, är inte lätt att utröna då det kommer till ängshökar. De kan nämligen vara väldigt hemliga och också överraskande mobila. Själva såg Ulla och jag en jagande hane nästan en mil väster om den kända platsen för några veckor sedan och Göran Lindell, som kan det mesta om ängshökar i Östergötland, berättade för mig att de kan flyga ganska långt i sin jakt på föda och ofta också kommer igång sent med häckningen.

Den här veckan lägger de ägg, sa han häromdagen.


Studier av ängshök i närheten av Linköping. Mot mörk bakgrund, t ex en skogskant vid solnedgång blir upplevelsen av "mås" påtaglig då ängshökhanen gungar förbi synfältet.

Jag frågar Göran vad han tror om antalet par i Österötland i år.

- Jag har lämnat över ansvaret för Östergötlands ängshökar till Rickard Fredriksson, men jag skulle tro att vi har en dryg handfull par, varav hälften nog finns runt Svensksundsviken vid Norrköping.

Annars är det ju Öland som gäller för änsgshökar i vårt land. Där finns de mera rikligt och jag har själv varit där många gånger för att njuta av denna eleganta fågel när den kommer flygande med fjädrande lätta vingslag. 

Vill du veta mer rekommenderar jag länken:

länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar