onsdag 9 februari 2022

9 februari - Uttåg och intåg

Medan jag röjer i Stugan vid Tåkern och lastar bilen full av bråte, sträcker vårens första grågäss och knölsvanar in över stugtaket. 

Våren är alltså på gång, redan. Göran Tunemar på andra sidan sjön har just meddelat att sjön har gått upp och att stora isflak flyter mot Hov i medvinden från sydväst. 

Jag minns min allra första dag, också en vårdag, där på förstubron för ungefär tjugo år sedan, hur pilgrimsfalken kom förbi och hälsade välkommen just när jag skakade mattor. Det var ett välkomnande med dignitet det. Häromdagen när jag åter skakade mattor inför utflyttning och stod där på trappen igen, dansade en solskugga mig rakt i ansiktet. Jag spanade efter orsaken och fann en ensam stjärtmes i pilen. Ensam, så märkligt! Den blev till ett tecken åt andra hållet - ett avskedstagandets signum. 

För en som ibland blir lagd åt det hållet!

Nu är bilen lastad men inte för bakluckeloppis.

Allt ska bort inom den närmaste tiden, så har jag tänkt. Under de tjugo år som jag har hyrt har jag samlat på mig mängder av grejer och nu sorterar jag, billast efter billast till återvinningen och resterande med på ytterligare en tankesväng innan nödvändigt beslut. Ännu är jag inte klar, en hel del återstår men jag ämnar fortsätta ta det lugnt. Min hyresvärd Carl har generöst lovat mig fullständig arbetsro.

Det som blir kvar är möbler, mattor, porslin och lite utrustning. Städning förestår förstås också innan allt är färdigt men snart är det över. Då kommer jag att med lite vemod men mest med lättnad lämna denna fantastiska epok i livet och glädjas åt en annan fortsättning.

Jag har ett par saker som jag gärna ser få ett andra liv. Finns intresse så hör av dig till mig. Eventuellt pris kan alltid diskuteras, använd dig av kontaktformuläret, eller ring 070 - 678 17 21

1. En nytillverkad Luxorradio i retroutförande med serienummer 2075 i begränsad upplaga.


2. Två stycken retro solstolar original.


3. Tre hyllmeter National Geographic varav några redan från 1930-talet


Hör av dig om du är intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar