fredag 18 februari 2022

18 februari - Studier i blått

Jag har åkt några svängar ner mot Tåkern de senaste dagarna för att uppdatera mig om våren. Mängder av grågäss har anlänt men ännu har inte jag sett några tofsvipor eller hört några lärkor, även om jag förstår att de redan är här. Rapporterna duggar tätt.


Akvarellskiss av blå kärrhök.

Vid Väversunda kom en vacker blå kärrhökhane svepande över fälten; vit som en mås snarare än blå. En sån upplevelse räcker långt.

Idag är annars en dag i avvaktan på den vinter som förutsägs komma tillbaka under natten. I ateljén har jag passat på att gödselvattna alla vintervilande träd, kaktusar och blommor för att ge dem en rejäl vårskjuts.

Olja - Vätterkust.

Men mest har jag målat på mina oljor. Idag är turen kommen till den stora, höga Vätterkusten, en studie i blått, där jag just nu jobbar med himmel och vatten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar