torsdag 18 november 2021

18 november - När man talar om trollen ...

Den femte oktober i år gjorde vi i tisdagsklubben ett besök hos den "Vita helvellen" på norra stranden av Tåkern. 

Se länk till reportaget här.

Vit hattmurkla som den egentligen heter har således fascinerat mig ända sedan Gunnar Brusewitz berättade om den i sin "Skissbok" från början av 1970-talet.

Beståndet av vit hattmurkla i min ateljéträdgård har dessvärre just smulats sönder under arbetet med lindhamling häromdagen.

Inte kunde jag väl tänka mig att jag idag skulle finna denna fina lilla svamp i min egen ateljéträdgård. På gräsmattan vid järngrinden stod den, och inte bara en, utan ett tjugotal exemplar. 

Tala om att gå över ån efter vatten, eller de där trollen som står i farstun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar