onsdag 11 mars 2020

11 mars - Efterlängtad krydda

.
Ramslöken från ifjol är slut i frysen, det upptäcktes häromdagen då jag tänkte laga till aromsmör till söndagssteken.
Sådan lycka då, att jag igår på Omberg upptäckte att en ny säsong var möjlig. Överraskande tidigt noterade jag nämligen den spirande grönskan mellan askarna och doften kunde nästan anas i luften.



Idag var jag på plats för att göra en första liten skörd. Jag fyllde en plastbytta med cirka hundra späda blad. Inte mer så här i början utan lagom till smöret.

Jag blandar rensade och sköljda ramslöksblad med 50 - 100 gram smör efter behov och tillsätter lite vinäger och örsaltskrydda till önskad smak. Sedan kör jag allt i mixern och rullar därefter en cylinder i smörpapper och skär till portionsbitar. Serveras kallt. Ljuvligt gott!



Det är en fröjd och lycka att krypa omkring i vårens fägring och plocka de doftande bladen, men det är några ting man måste tänka på.

1. Man får inte plocka ramslök i naturreservaten på Omberg. Håll koll på dessa. Jag har tyvärr sett många överträdelser!

2. Man bör plocka endast till eget behov, inte för försäljning eller till "stordrift", typ restauranger o likn. En gång träffade jag på personer som plockade stora mängder under flera timmar i IKEA-bagar för att servera på restaurang i Linköping. Sånt måste betraktas som rovdrift, som kan få möjligheten till fortsatt skonsam naturskörd att förbjudas.

Med detta sagt vill jag önska er alla en god ramslöksvår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar