fredag 4 mars 2016

4 mars - Nedslag i England II

.
Katedralen i Salisbury i södra England är en av landets vackraste och mest kända. Den heter formellt The Catheral Church of Blessed Virgin Mary och byggdes färdig i rekordsnabb takt på endast 38 år mellan åren 1220 - 58.
Katedralen är ett enastående exempel på tidig engelsk arkitektur och när man går fram emot den möts man av slående prakt och höghet. 
Innanför korsgången finns kafé och utställningar och i den pampiga salen där biskoparna hade kyrkomöte finns idag ett av de fyra överlevande originalmanuskripten av Magna Charta som jag vet att jag läste om såsom ett viktigt dokument under allmän europeisk historia under min gymnasietid. 
Vid besöket i Salisbury katedral för en knapp vecka sedan  med våra goda vänner Sue och Mike fick jag tillfälle att repetera den delen av en nästan bortglömd kunskap. 
Det enormt vackert handskrivna pergamentet, som tog mer än en vecka att plita ner med hemgjort bläck och gåspenna, kunde studeras bakom glas i ett dunkelt nedtonat tält mitt i salen. Så spännande!



Katedralen i Salisbury är Englands högsta. Tornet är 123 meter och det är nog detta som gjorde vårt besök extra minnesvärt eftersom en pilgrimsfalk, en gammal hona, lösgjorde sig ur tornets kuliss precis när vi anlände och flög rakt över huvudet på oss och ut över staden för att jaga tamduvor.

På så sätt satte sig katedralen i Salisbury i England definitivt fast som ett tungt minne i mitt huvud och händelsen med falken överglänste möjligen självaste Magna Charta. Men i det fallet är jag förstås väldigt subjektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar