onsdag 21 januari 2015

21 januari - Utmaning

.
På Facebook florerar hela tiden mängder av utmaningar och erbjudanden.
Den senaste tiden har någon driftig medlem hittat på en ny konstnärligt aktivitet som sprider sig som en löpeld genom nätverket.
Det finns några olika varianter på samma tema och jag fick häromdagen just en sådan inbjudan från konstnärskollegan Åke Bjurhamn i Norrköping, nämligen att deltaga i ett fritt konstprojekt i mån av lust och tid.

Så här lät förslaget:

"Kedjekonst: konst att uppmärksammas
för en större publik. Åke Bjurhamn 
har bett mig att i fem dagar placera ett arbete
på Facebook och bjuda in andra konstnärer att göra det samma."


Jag har skjutit på det hela över helgen, eftersom tiden blev knapp i fredags när jag mottog meddelandet och igår hade jag knappast lust. Jag letade i och för sig lite i mina gömmor men hittade inget som passade, tyckte jag. Istället drog jag ut i naturen tillsammans med Lars och Christer, till skogsbetesmarkerna runt Skorperyd, en av Christers ögonstenar, som han en tid velat visa oss.

Jag knäppte lite foton av eventet och idag har jag kollat på bilderna i min dator och suttit här en stund, inomhus alltså, och skissat direkt från bildskärmen, i stora enkla drag bara.
Jag har förenklat och gjort om, både renodlat och stökat till och framför allt jobbat med alternativ ljussättning i bilderna. 

Jag har gjort hela fyra snabba skisser under dagens lopp eftersom jag vill vara ute i förtid när jag nu har gått in i projektet och lovat presentera fem bilder under lika många dagar. Det måste bli så eftersom både kommande fredag och lördag-söndag försvinner till annat göra - bouleseriespel i Veteran-ettan i Växjö t ex.

Så här långt har jag hunnit, en har jag kvar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar