onsdag 3 oktober 2012

3 oktober - En blomma och en fågel

.
Jag ligger på knä och fotograferar av den lilla skära blomklockan vid grinden till ateljén. Det är en duvnäva och den har jag aldrig sett just här tidigare. Det är ingen ovanlig växt men här vid porten är den ny för mig.



Den är så skir och vacker med de flikiga bladen och blommans vackra och för nävor lite ovanliga klockform.
Inne i ateljén kommer jag att ta fram fotot och använda det som underlag för en liten möjlig akvarellskiss. 



Just när jag är på väg in hör jag kungsfågeln locka spetsigt och högt "sii   sii   sii" ur den hamlade linden. Det är den första sträckande kungsfågeln för min del denna höst.
Jag spanar efter den i det täta lövverket men den blir aldrig mer än en aning.
Den får hänga med in i ateljén den också, så får det bli två akvareller - en blomma och en fågel.

1 kommentar:

  1. Så fint!
    Jag njuter kungligt av dina
    upplevda betraktelsers åskådlig-
    het.

    SvaraRadera