onsdag 10 oktober 2012

10 oktober - Markfrost och förväntad tranflytt

.
Det är första morgonen denna säsong med markfrost i vår trädgård. Det är så dags nu. Pelargonerna måste inomhus.
Det blåser också kylig nordväst och himlen är blå och klar som kristall.
Därför emotser jag det stora uttåget.
Idag är nämligen dagen det sker, tror jag, att Tåkerns alla höstrastande tranor lyfter och drar mot söder.
Jag brukar skriva om det skedda men idag spekulerar jag om det kommande.

För några veckor sedan slogs nytt tranrekord vid sjön - drygt 6 500 individer. Några av dessa har förstås redan flugit vidare söderöver men jag vet att många är kvar ännu.
Idag förmodar jag att de alla tar chansen och försvinner, samtidigt. De brukar vänta just på en dag som denna; en klar dag med termik och vind i ryggen.


Finns möjligheten för dig bör dagen vikas åt utomhusaktivitet.
Fram emot lunch tror jag att det smäller till. Det kan bli magnifikt med tusentals tranor samtidigt i moln över bygden på väg mot söder. Vi får väl se om jag får rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar