måndag 23 april 2012

23 april - Min altartavla i tiondeboden vid Svanshals kyrka är invigd och välsignad

.
I söndags var det högmässa i ett kapell vid Tåkerns strand. I samband därmed invigdes en altartavla i akvarell som jag har målat.

Den gamla tiondeboden, likboden, sockenmagasinet och numera sidokapellet vid den vackra Svanshals kyrka, den med en svan på korset istället för kyrktupp, har under året pietetsfullt renoverats och åter tagits i bruk.
Alternativet tidigare var rivning men en stor donation kombinerat med en grupp ideella och enträget arbetande församlingsbor medförde att det igår slutligen var dags för högmässa varvid kyrkolokalen och min målning "Tåkern i mitt hjärta" skulle visas och välsignas för allmänheten.

Målningen har varit färdig en tid och de senaste veckorna har vi i en liten grupp förberett för upphängning och invigning.



Sonja, Gunnar och Eva har haft ansvaret för att tavlan slutligen kom vackert på plats.



Invigningen och högmässan förrättades av prästen och vännen Per-Inge Planefors och kantor Ann Bremer. Efter det hade Per-Inge och jag ett samtal om tavlan i synnerhet och om konsten i allmänhet.



Det var mycket folk i kyrkan den här gången. Kapellet var krabbfullt och med bland gästerna var förutom fru, barn och barnbarn även mina kära föräldrar.

3 kommentarer:

  1. Gebbe,
    är det Acke som står närmast din mamma?
    Skämt åsido gillar jag bilden. Måste kännas fint att ha både far och mor vid så god vigör.
    Hälsa dem.
    Ölandsbon hälsar

    SvaraRadera
  2. Jo du käre Ölandsbo,

    En´blir mer o mer lik sin far.
    Vilket öde!

    Men härligt är det att ha sina föräldrar kvar vi så god vigör vid närmare 90 års ålder.
    Då är man privilegierad!

    Gebbe

    SvaraRadera
  3. Finaste farmor och farfar, och bästa pappan! Mitt hjärta svämmar över...

    SvaraRadera