måndag 23 april 2012

23 april - En någorlunda skön mellandag

.
Solen skiner faktiskt för omväxlings skull. Särskilt varmt är det väl inte, knappast tio grader, men några omständigheter driver mig ändå ut någon timma i Tåkerns närhet.

Omständigheterna, förutom vädret då, är rapporter om en del intressanta observationer som droppat in.
Det började med Artportalens avdelning fåglar igår som redovisade en glada i trakten av Heda, sen kom Christer förbi igår kväll med sin videokamera som var full av jorduggleflykt fångad alldeles där jag bor och därefter fortsätter det idag när Uffe tittar in och meddelar att han också såg en jorduggla häromdagen vid Stora Lund.
Uffe har också ett spörsmål om varför det är så vansinnigt mycket måsfågel mellan Hästholmen och Omberg. Han räknade till över 5 000 fiskmåsar och skrattmåsar på åkrarna igår eftermiddag.

För att börja med det sista, så har även jag noterat detsamma under några veckors tid. Måsarna tycks mest hålla till på åkrar med ekologiskt jordbruk, kanske innehåller gödseln och jorden mera mat där. Jag vet inte säkert om det förstås.
Sen har det ju varit intensivt jordbruk igång under månaden som gått, med plöjning, harvning och sådd, vilket alltid innebär att jordens daggmaskar plötsligt blir tillgängliga.
En annan sak är att bakslaget i väder säkert har gjort att måsar på sträck har stannat upp i sin flyttning.

Jag kikar ut genom fönstret. Arbetet inne kallar på ständig uppmärksamhet men vädret utanför lockar och drar.
Egentligen har jag inte tid mitt i slutfasen av allt måleri till konstrundan men jag kan inte låta bli att ta den där svängen förbi Omberg, runda hörnet i sydvästra Tåkern, snedda över upp mot Heda och slutligen köra vägen över Alvastra hem igen. Någon timme bara ... jag smiter iväg.

Vad upplever jag då på denna korta tid?
Jo bland mycket annat följande:

1. Att ett grågåspar har fått fram sina ungar vid Väversunda. Säkert de första i Tåkern för i år och tidigt förstås.

2. Jag skådar årets första gulärla också vid Väversunda. Se där, tropikflyttare nummer 2 efter lövsångarna igår.

3. Ett tjugotal sångsvanar födosöker på höstvetet vid Gottorp - en reminiscens av försvinnande vinter.



4. En kungsörn överraskar mig vid Gottorp. Det är lång håll, men fotobearbetning hemma i ateljén efteråt trollar fram vad som tycks vara en fjolåring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar