onsdag 24 november 2010

24 november - Vilse i snöstormen

.

- Vad sjutton är det där, tänker jag, då jag kliver ur bilen hemma för att gå in i det varma köket och äta lunch.
Vinden och snöyran viner i luften. Jag har redan skottat två gånger men drivan framför porten är redan halvmeterhög igen.
- Det ser ju nästan ut som en häger eller en rödrom med de där rundade vingarna, funderar jag, för en rovfågel är det ju inte.
Fågeln vinglar i ovädret, svänger fram och tillbaka mjukt men obestämt. Det är långt håll och konturerna av den suddas ut allmer.
Sen med ens kommer jag på det.
Det är en uggla; jord- eller hornuggla. Så självklart!
- Stackars den, tänker jag, så vilse i snöstormen och kanske på svältens yttersta brant. På väg vart? Var finns överlevnaden? Det måste vara dåligt ställt när en uggla ger sig ut att flyga på dagen mitt i ett vinteroväder. Hoppas den hittar tillbaka till det försvinnande livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar