tisdag 2 november 2010

2 november - Politiskt testamente

.
Faksimil ur tidningen
Östgöta Correspondenten
den 28 oktober 2010
av Carl-Johan Norén.
(Läs genom att klicka på artikeln)
.

I måndags kväll var det kommunfullmäktige i Ödeshögs kommun och antagligen sista gången för mig på plats i talarstolen.
Det var 1990, två år efter valet 1988, som jag kom med i politiken för Miljöpartiet genom att några personer skrev mitt namn på tomma MP-valsedlar.
När ingen annan fanns att tillgå, halkade jag in som på ett bananskal.

Jag blev kvar några år; ända tills nu. Tjugo år alltså. .

I måndags lämnade jag det politiska engagemanget med något slags politiskt testamente genom att agera hundraprocentigt i bl a frågan och beslutet om kommunens nya ÖP - översiktsplanen.

Jag vädjade om sans och ödmjukhet och bråkade om kommunens brist på hänsyn till natur, kultur och miljö; som alltid således, under dessa gångna tjugo år. Intet nytt! Suck!

.

1 kommentar:

  1. Nu får någon annan bära din fackla, pappa, och du får ta ett välförtjänt steg tillbaka. Men luta dig tillbaka... nej, det tror jag inte. Även om du officiellt avslutar kapitlet "politik" så vet jag att du aldrig kommer att sluta engagera dig, för det är sådan du är.

    Kram.

    SvaraRadera