söndag 24 oktober 2010

24 oktober - Höstligt arbete vid Stugan

.
Knäckepil
.
Jag hamlar knäckepilen vid Stugan.
Grenarna är två år och som kraftigast ungefär en halv decimeter i diameter men sågas med lätthet bort från stammen.
Virket är luftigt och sprött och småkvistarna tar jag bort för hand hur lätt som helst, med ett litet knäpp, om jag bryter dem ovanifrån.
.
Det grövsta använder jag som stöttor för nya telningar knäckepilar, jag vill ha en liten "pilevall" nämligen, och resten slänger jag i rishögen bortom komposten.
Dit vet jag att törnsångaren nästa år i maj månad gärna återvänder, sjunger och boar.
.
De skrumpna trädgårdsmöblerna bär jag in under altantaket, det trasiga fönstret tar jag imorgon, jag röjer längs stigen ner till huset och sen lägger jag in redskapen och far hemåt till Ödeshög igen längs Tåkern och under Omberg.
.
Ung fjällvråk vid Väversunda.
.
Vid Holmen går ett tusental sädgäss i kornstubben. Bra att den får vara kvar. Så slipper ju bonden också betydligt mer ovälkomna besök, i höstsådden.
.
I en sälgbuske på Väversunda mad antecknar jag den nyanlända fjällvråken.
Men jag tror knappast att det är samma som förra årets eftersom den här verkar vara årsung, åter igen.
De bästa platserna kommer till användning varje ny vinter.

.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar