onsdag 24 januari 2024

24 januari - Då jag ringmärkte skäggmesar

Jag var hemma hos min gode vän Christer Elderud igår och jag fick ta del av hans enormt digra förråd av fotonegativ. Jag är nämligen på jakt efter bilder från skäggmesmärkningen vid Tåkern under 1970-talet.

Christer, utbildad fotograf och journalist, har varit medlem i Naturfotograferna i stort sett från första början och hans bilder och reportage om framför allt natur har varit en viktig del i Tåkerns fältstations arbete. Jag och alla i vårt gamla gäng har Christer att tacka för mycket också när det gäller personlig utveckling och presentation.

Generös, som Christer är och alltid har varit, öppnade han sitt arkiv och vi letade fram ett femtiotal negativremsor från den tiden.

Jag själv med en ringmärkt skäggmeshane i Tåkerns vintervass 1976.

Idag har jag för första gången gett mig på att direktframkalla foton via scannern i min ateljé. Det blev ett foto från Tåkerns vintervass 1976 då jag nyss har ringmärkt en vacker skäggmeshane som ett första, men ändå lyckat, försök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar