söndag 21 januari 2024

21 januari - I enklaste laget

Det var bara för att komma ut och se mig omkring som jag lämnade ateljén en stund just när eftermiddagen slocknade. Jo just, jag behövde tanka bilen också. 

Från Hästholmen körde jag vidare mot Väversunda, svängde av mot kyrkan och tog krökarna bort mot Lövängsborg och Holmens dämme innan jag sneddade hem i mörker över Dags mosse.


Holmens dämme i vintrigt kvällsljus.

Vid Tåkernkanten hann jag stanna till en kort stund för att fästa det ytterst enkla motivet framför mig - "snöig is, tunn vassbård och skymningsmörk skogsudde". Jag hade en bil i hasorna och fick bara någon minut på mig. Det räckte precis men blev förstås inte mycket att yvas över. 

Flera rådjur var på vift i landskapet och på vägen vid Dags mosse satt en hare på vägen. Den var inte så villig att ta språnget ut över snövallarna så jag fick lite tid för studier. Ögat lyste illrött i billjuset

Sammantaget blev det ett par akvarellskisser från kvällens utflykt - av det enklare slaget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar