måndag 5 juni 2023

5 juni - Skatjäklar, skydrag och nattfåglar

Jag köpte fyra plantor "Västeråsgurka" till vår pallodling idag på förmiddagen. Jag inhandlade samma sort hos Kennet förra året och resultatet blev alldeles fantastiskt, vi fick goda gurkor i mängd, så valet i år var givet.

Medan lunch inmundigades ställde jag gurkorna, nyvattnade, i skuggan vid husväggen och när jag kom ut för plantering var det mesta förrött, efter bara en timme utan tillsyn.

Jo, jag vet att ni letar efter mat till ungarna, era skatjäklar. Jag vet att det är stressigt och tröttsamt att få till det just nu, men berätta gärna för mig varför ni nyper av mina gurkor - till ingen nytta!

Tre gånger under förmiddagen med ryggen böjd över plattskarvarna som behövde rensas vände jag mitt huvud uppåt mot skyn. Två gånger var det varnande fiskmås som kallade på min uppmärksamhet. Det gällde dragande ormvråk en gång och cirklande sparvhök den andra. Båda var på hög höjd och jag hade aldrig fått nys om dem om inte fiskmåsen hade skvallrat. Tredje gången var det en kråkas vasst ihärdiga "krrra krrra" som berättade om en glada som gled förbi över mitt huvud. Visst är det väl trevligt att man också som människa kan vara ett med naturen, om du förstår hur jag tänker.

Igår kväll vid 22-tiden for jag iväg till Alvastra pålbyggnad för lite nattfågelspaning. Jag var först på plats men strax droppade fler bilar in och snart så stod vi där ett litet gäng och lyssnade på nattfågelsång.

Närmast vännen Göran med dotter Anna.

Näktergalarna höll på till kl 00 då de tystnade efterhand. Jag tror att det rörde sig om fyra till fem individer som sjöng från buskagen runt omkring oss. Gräshoppsångaren var flitig, även om jag med min åldrade hörsel inte hörde så mycket av den. Men faktiskt, ibland slog ringadet igenom trots ett avstånd på upp till 25 meter. Av virtuosa kärrsångare hördes ett par stycken. De är mina favoriter och alldeles nyanlända. De kommer faktiskt sist tillbaka av alla våra flyttfåglar, sällan före 1 juni i den här bygden. Lyssna via länken!

Kärrsångare

Anledningen till att så många var på plats var ryktet om busksångare. Den har hörts på platsen några kvällar redan och är väl värd ett besök. Lyssna bara:

Busksångare

Visst, det satt en misstänkt fågel och sjöng på angiven plats, men den uppfattade jag mera som varande en kärrsångare med dålig fart och energi. Strax intill hördes istället några sporadiska små läten som kunde vara något mera ... men där blev det aldrig mer än så. En verifierad busksångare får således vänta på notering från min sida sett; till nästa gång bara. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar