tisdag 27 september 2022

27 september - Att lida i sin ensamhet

Innan du tar del av nedanstående inslag om ätlig kastanj vill jag erkänna att jag har begått ett misstag. Jag rättar inte i originaltexten utan korrigerar på detta vis. (Gebbe Björkman den 8/10 - 2022)

- Jag vill korrigera ett fel, sa Sverker, när han ringde. Karin och jag ser att du skrivit att ätlig kastanj är skildkönad, d v s att den har han- och honblommor på olika plantor. Så är det ICKE!  Den har han- och honblommor på samma träd.

Det som gör att den här kastanjen i Ödeshög ändå inte ger mogen frukt beror på att den behöver korsbefruktning med ett annat träd, helst stående inom femtio meter därifrån för att undvika oduglig självbefruktning, fortsatte Sverker

- Vilken fadäs, svarar jag och lovar att åtgärda, vilket jag nu gör med lätt rodnande kinder. Jag kan ändå konstatera, som tur är, att mitt råd om att plantera ytterligare en ätlig kastanj i närheten således ändå gäller. Pust!

*

- Vad är det här för ett taggigt träd, frågar Rolf från kommunens parkpatrull då han ansar fram en mera hanterbar form. Förra hösten var det alldeles fullt av besvärliga fruktskal på backen och det var svårt att få bort allt.

- Det är en äkta kastanj, svarar jag. En sån som har ätbara frukter och inte någon hästkastanj. Det är ett Syd- och Mellaneuropeiskt träd som trivs allt bättre längre norrut nu när klimatet förändras

Trädet står planterat på infarten från Vadstena från norr, där även några andra exotiska träd sattes en gång i någon slags ambition att möjligen ge Ödeshög lite internationell touch!


Den äkta kastanjen vid Ödeshögs norra infart får många att undra.

Ambitionen var väl god nog den gången men ändå lite löjligt okunnig. Eftersom den äkta kastanjen är skildkönad, d v s arten har honor och hanar på separata träd, kan det inte att bli något mer, om ni förstår hur jag menar. Det här honträdet kommer aldrig att ge några ätliga kastanjer att rosta i ugnen till jul, hon får lida i sin ensamhet. Om en hane hade planterats bredvid då det begav sig, så hade det ju ändå varit något bevänt med projektet istället för att som idag endast ge upphov till undringar och besvärligt städande.

Kan inte du prata med Per, han som har hand om det, säger jag till Rolf. Kanske kan han tänka sig att åtgärda det hela genom att plantera en manlig vän.

- Jo, men han vet väl inget om sånt här och jag får väl se om jag kommer ihåg, svarar Rolf.

*

Jag kan förresten berätta att en ambitiös fuktodlare norr om Ödeshög redan har tänkt tanken fullt ut och planterat ett gäng äkta kastanjer, både hanar och honor, på sin äga uppe på Omberg. Han är en entreprenör före sin tid, tänker jag, med avsikt och kunskap om att kunna sälja ätbara kastanjer till hugade julfirare inom en snar framtid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar