tisdag 2 augusti 2022

2 augusti - Det oväntat stora i det lilla.

Häromdagen besökte jag området runt Bjärka Säby längs Stångån, några mil söder om Linköping för lite teckningsarbete på plats. Som jag har berättat nedan, den 28 juli, satt jag vid dämmet över ån och skissade på några enkla akvareller. Vad jag emellertid inte berättade är att jag också fann en egendomlig växt, en smällglim, som hade ett väldigt ovanligt utseende.

Bilden på den egendomliga smällglimsplantan som jag presenterade i FB-gruppen "Galler".

Jag presenterade bilden i FB-nätverket "Galler", d v s växter som på grund av  angrepp från svampar, insekter eller annat, antar egendomliga skepnader som helt bryter mot det ordinarie, såsom sömntorn på nypon, galläpplen på ek m fl.

Jag stack ut hakan lite genom den bifogade texten:

"Fan tro´t, men det är faktiskt en smällglim. Vad har orsakat detta? Bjärka Säby Linköping, Ög 220727".

Svaret lät inte vänta på sig. Administratören själv, biologen Hans Rydberg, Gnesta, svarade detta:

"Brachycolus cucubali, namn på en bladlus som går på smällglim. Sällsynt och bara ett fåtal fall rapporterade från Sverige".

Jo, så kan det gå, om det nu kommer att godkännas; det första fyndet av bladlusen Brachycolus cucubali i Östergötland och det 4:e fyndet i landet enligt Artportalen, där jag nu har anmält observationen. Man kan finna det oväntat stora även i det lilla formatet!

Och liten är den ju, den lilla bladlusen som orsakat gallen. Jag har letat efter referenser och funnit att den vingade bladlusmodern är svart till färgen men annars mest ser ut som vilken vingad bladlus som helst, ungefär så här alltså:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar