lördag 6 augusti 2022

6 augusti - Alla dessa våra minsta

Lite har jag nu någon tid snöat in på dessa våra minsta i naturen. Du har säkert noterat detta, att jag berättar om fynd av både galler och småflugor. Det är en slumpens skörd, vill jag mena, ingenting jag har planerat, det har bara blivit så att jag under mina vandringar har dokumenterat företeelser, som jag har mött och undrat över.

Häromdagen till exempel, när jag letade kartfjärilar på Omberg, men inte fann några, såg jag en udda åkertistel vid vägkanten. Den hade en egendomlig svulst. nästan som en frukt, mot toppen av stjälken, så jag tog ett foto för säkerhets skull och tänkte, att nu när möjligheten ändå finns, med alla dessa hjälpsidor för artbestämning på Facebook, kan jag ju slänga iväg en undring om vad.

Jag fann en gall på en åkertistel.

Det dröjde någon timme bara, så kom svaret och det var Per Wahlen som skrev:

"Urophora cardui - bör det vara - en borrfluga".

Jag är väldigt tacksam för samarbetet och jag har nyfiket letat vidare om denna lilla borrfluga, släkt med den Anomoia purmunda, som jag fann den 28 juli och berättade om i bloggen nedan.

Resultatet av min sökningar överraskar, ty det visarsig att borrflugan Urophora cardui, antagligen aldrig tidigare har påträffats i Östergötland. Omberg blir härmed det nordligaste fyndet för arten i Sverige och jag blir "landskapsfyndare" - hoppsan!

Gallen jag fann innehåller larver som går till förpuppning i höst. Nästa vår kläcks, om allt går väl under vintern, nya små, eleganta borrflugor. Så vackra är de med sina brokiga vingar, ser jag på lånade bilder, att jag bestämmer mig för att göra en egen liten rekonstruktion. Så här:

Tillägg den 12 augusti 2022.

Sedan detta fynd gjordes har jag ytterligare ett par gånger varit på platsen för att utöka dokumentationen av denna för Östergötland antagligen nya art av borrfluga. Det visade sig att i området vid grusvägen fanns mängder av galler av arten.


Miljöbild. Det är på ungefär 100 meters sträcka, längs den soliga norra sidan av vägen som beståndet av gallbildningar finns, i ett varmt och lugnt läge med infallande sol nästan hela dagen runt.

Jag har gjort en vandring längs vägen och räknat in cirka  hundra gallbildningar, ibland upp till ett tiotal på samma åkertistel. Gallerna har varit i olika storlek och färg samt i olika lägen på värdväxten, där de största, mörkare och därmed äldsta har funnits längst ned och de yngre allt högre upp på plantan, vilket visar "angreppen" från borrflugan har fortgått under ett par veckors period.

Här följer några fler foton från lokalen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar