måndag 29 augusti 2022

29 augusti - Firande i skyfall

Min födelsedag firades i familjens hägn. Nästan alla var på plats och de som inte var med hedrades med en extra tanke. Tack alla mina kära för den fina uppvaktningen!

Och ett stort Tack framför jag även här offentligt till alla, cirka trehundra Facebooksvänner, som också tog sig tid att gratta mig och även skänka pengar till min insamling för Operation Smile.

Vädret var spännande under den där dagen den 27 augusti. Jag hade pytsat ut 29 mm nattregn ur mätaren på morgonkvisten och hoppades att den lilla ljusning man anade på himlen under förmiddagen skulle hålla hela dagen ut. Men icke! 

Lagom till festen brakade det löst. Vädret drog in över bygden med seglen hårt spända; Tor jagade jättar så vagnshjulen mullrade utan uppehåll och blixtarna riktigt bländade vår syn. Vi satt "ute" i glasrummet med hela scenariot inför öppen ridå. Regnet smattrade så starkt mot taket att vår gemensamma sångarkraft, sång ingår alltid i våra familjemöten, nästan, men bara nästan, överröstades och från stupröret stod en vattenkaskad ut som från det värsta spygatt..


En bräddfull regnmätare.

På en halvtimme kom 39 mm regn sen lugnade det sig något men fortsatte ändå regna i dugg och i skur under ytterligare ett dygn. Idag tömde jag så en bräddfull mätare och noterar att till de 30 mm jag redan tömt hade ytterligare minst sextio millimeter tillkommit. Totalt på ett dygn dryga 90 mm regn. Och jag som brukar skryta om det solrika och regnfattiga Ödeshögs ungefärliga 550 mm regn på årsbasis, det är sanning det, kunde nu konstatera att nästan 20% av denna årsnederbörd föll på blott ett drygt dygn, den 27 - 29 augusti 2022.

Min födelsedag blev alltså döpt i skyfall men idag den 29 augusti klarnar himlen mot blått och nordanvind sveper ner över bygden. Nu känns det som höst och som så ofta blir min bemärkelsedag just det datum som markerar gränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar