onsdag 17 augusti 2022

17 augusti - Istället för att tycka synd om sig själv

Nej, nu är det nog med navelskåderi i sjukdomskläder. Jag tar mig samman och tar mig ut. Närmast till hands med speciell natur att locka mig till kraftsamling är klippängarna vid Stora Lund; de som min vän Peter Fredricson en gång "döpte till" Alviks ängar.

Jag sätter mig högst på berget med utsikt in mot Omberg rakt norrut, odlade åkrar i öster och Vätterns blåa vatten i väster. Från badplatsen nedanför mig hör jag skratt och plask och nog finns suget efter sådan svalka men där går ännu gränsen.

Istället plockar jag fram mitt akvarellmåleri ur ryggsäcken och börja skissa i de tre  nämnda riktningarna: mot Omberg, mot slättens åkrar och mot Vätterns vida vatten. Det blir tre snabba akvareller; två timmar är just vad jag orkar trots att jag sitter bekvämt och stilla. Solen börjar nämligen bryta igenom moln och soldis och luftfuktigheten efter gårdagens våldsamma åskväder ligger som ett blytungt vått ulltäcke över mig och bygden, därefter blir det hemgång till lunch med Ulla med några färdiga alster i bagaget.


... mot Vättern.


... mot Omberg.

... mot slättens ockra åkrar.

2 kommentarer:

  1. Oj så vackert! Och ta det lugnt också, det här vädret tär och sjukdom till blir än värre och att veta vad som är vad, men hoppas tillfrisknandet går i en fart nu. Inte en droppe vatten kommer här och åskväder var lokalt. Vänner som var på väg men skulle se till lite ute först blev fullkomligt dränkta så ombyte behövdes och vi fick ursäkter om försening, här var klarblått och stekhett och värre dag för dag. Sjöar finns men smockfullt, ingen parkering ledig.
    Vi bor i södra delen av huvudstaden. Äta gott är trevligt och en mängd gurkor fick vi som jag snabbsaltade till godis, passar bra till vätskemängderna som dricks.

    SvaraRadera
  2. Hej Monica,

    tack för din trevliga och vänliga kommentar. Känner mig genast mycket bättre!
    Här i västra Östergötland åksade det sanslöst under flera timmar. vi fick ca 25 mm regn och det var väldigt välkommet.
    vi skördar också gurkor, ungefär tio stycken var femte dag. Det blir många inläggningar, senast mjölksyrade jag två krukor. ska snart smaka av dem

    Gebbe

    SvaraRadera